תוכנית עסקית הוא מסמך אשר מתאר את מהות העסק, ההזדמנויות והאתגרים שעומדים לפניו. לעיתים קרובות, תוכנית עסקית משמשת הן את היזם והן את ציבור המשקיעים שלו (אנג'לס, קרנות הון סיכון, בנקים, משפחה וכדומה).
במאמר זה אציג את ה – 6 האלמנטים שכל תוכנית עסקית טובה חייבת לכלול על מנת להשיג את המטרה שלה.
מה מכילה תוכנית עסקית טובה?
באופן כללי, כל תוכנית עסקית טובה נכתבת על פי מבנה קבוע, סטנדרטי וסדור אשר מכיל 6 פרקים עיקריים:
- תקציר מנהלים – תקציר המנהלים הוא סוג של פרק מבוא אשר מציג את הפיץ' (Business Pitch) של בעליו. תקציר המנהלים חייב להיות קצר, קולע וממוקד מבלי להחסיר נתונים אשר רלוונטיים לכל משקיע בעסק.
- סקירת שוק ותחרות בסביבה העסקית – סקירת השוק הוא פרק אשר מציג את סביבת העסק, הלקוחות, המוצרים והשירותים שפועלים בו. בנוסף, ניתן להציג בפרק זה את המתחרים העיקריים תוך התייחסות לנתונים של גודל, מכירות ודומיננטיות בשוק.
- סקירת מוצר, שירות או פתרון – פרק זה מציג את הבעיה העיקרית בשוק ואת המוצר/השירות שפותר אותה מול החלופות הקיימות בשוק.
- שיווק ומכירות – במהלך סקירת השיווק והמכירות של העסק נתייחס לתמחור, שיטות שיווק וכמות מכירות צפויה בעסק.
- תחזית פיננסית לעתיד – התחזית הפיננסית לעתיד הקרוב והרחוק של העסק חייבת להציג תמונה מדויקת של הכנסות מול הוצאות העסק. באופן כללי, מומלץ לא להציג תחזיות אופטימיות על המידה – תחזיות מופרכות מעוררות חשדנות מצד משקיעים, שותפים וגופים פיננסיים כאלה ואחרים.
- נכסים – לרוב, תוכנית עסקית טובה תכלול את מצב הנכסים של העסק תוך התייחסות לכוח האדם, המוניטין וקורות החיים של בעליו.
בנוסף לפרקים הנ"ל, ניתן לכלול בתוכנית העסקית נספחים אשר יציגו את הסיכונים העתידיים, קהל היעד, שיתופי פעולה אפשריים ותוכניות הצמיחה לטווח הארוך.
לסיכום, תוכנית עסקית טובה חייבת להתייחס לכל האלמנטים אשר רלוונטיים לעסק החל מסקירת השוק והמוצר ועד ליכולות השיווק והמכירות של בעליו ועובדיו. תוכנית עסקית טובה מהווה סוג של מצפן עסקי לבעל העסק ולמשקיעים הפוטנציאליים שלו (אנג'לס, קרנות הון סיכון, בנקים, משפחה וכדומה).